Tevž Logar Latinski pregovor, ki pove pravzaprav vse o rojstvu in samem
projektu Animal Tour. Veliko umetniških projektov se rodi na podlagi prijateljskih
povezovanj, skupnega razvijanja idej, medsebojne komunikacije in nenazadnje
z vžigom besede, spregovorjene ob kozarcu rujnega. Tako je nastal tudi
ta projekt, ki odpira možnosti neuveljavljenim ustvarjalcem ne glede na
barvo, reference ali moč institucije. Neizmerno sem hvaležen Željku Jermanu,
(2) ki mi je s povabilom omogočil, da izven meja
Slovenije predstavim mlajše slovenske likovne ustvarjalce, organizacijo,
v okviru katere delujem, in nenazadnje to, da položim prvi tlak na pot,
po kateri želim stopati v prihodnosti. Veliki Konstruktor Umetnost Damijana Kracine in Vladimirja Lebna želi opozoriti predvsem na nečimrnost človeka in na njegovo ravnanje z naravo in v njej živečimi bitji. Sporočilo umetnikov je povsem jasno in hkrati zaradi svoje resnice tudi grozljivo. Kaj nas čaka v prihodnosti in kakšna bo pot evolucije, če se bo nadaljeval gospodovalen odnos Velikega konstruktorja(4) do narave in živali. Umetnost, ki stoji pred vami, je zagotovo kritika politike človeka, ki v zaletavem zanosu na področju znanosti odkriva verjetno in neverjetno. Vse lepo in prav. Ne trdim namreč, da znanost ne prinaša veliko pozitivnih odkritij za človeka, vendar se ob tem pojavi ključno vprašanje: Kaj pa narava in njeni naravni procesi? Gre morda za mit o Sizifu in njegovem delu? Za rušenje ekosistemov in njihovo ponovno konstruiranje mimo procesov narave in naravne selekcije, ki jo podpira Darwinova evolucijska teorija? Koliko živih bitij bo torej zavoljo človeka in njegovega obstoja končalo tako kot prva in neverjetna Dolly? (5) Koliko "eksponatov" bo še potrebnih? Dejstvo je, da vrste mutirajo po naravni poti bodisi na podlagi procesa reprodukcije bodisi zaradi določenega geografskega dejavnika in izolacije, in opozorilo umetnikov je, da za to poskrbi narava sama, ne pa človek s svojim velikim načrtom. Vsekakor so znanost in njene panoge potrebne in nujne, da stremijo k razvoju in se nenehno razvijajo, vendar ne smemo pozabiti, da se določena etična vprašanja, ki zadevajo človeka in naravo, ne smejo ukloniti njihovemu pritisku. Se je Darwin motil? Ne, tokrat Darwinova evolucijska teorija ni treščila ob visok zid, ki brani zagovornike kreacionizma, (6) ampak gre za skrito vizijo evolucijske teorije s stališča umetnosti, ki kot simbolna forma stvari ne racionalizira, ampak jih komplicira. če je Darwinova teorija temeljila na raziskavah preteklosti in sedanjosti, skušata Damijan Kracina in Vladimir Leben izpostaviti komponento prihodnosti in pod vprašaj postavljata vlogo homo sapiensa in njegov dominanten odnos do narave. In kot je že zapisala kustosinja razstave v galeriji Alcatraz Jadranka Ljubičič, otočje Galapagos asociira na Darwinovo evolucijsko teorijo in dejstvo, da morajo vse vrste mutirati, da bi nastale nove, zato tudi sam izpostavljam proces mutacije, saj gre za eno temeljnih komponent v delih umetnikov. Evolucije zagotovo ne bi bilo brez mutacije, saj ne glede na to, kako malo sprememb dvojne vijačnice je pokazala zgodovina, verjamemo, da so nam prav te spremembe vtisnile podobo, ki jo nosimo sedaj. Brez mutacij in modifikacij torej ni novih vrst. Umetnika tako pišeta zgodbo, ki še ni bila napisana, saj je bila zaradi svoje skrivnostnosti ali heretične narave stalno zapostavljena in je tako ostajala na dnu kupa, v katerem so se kopičile različne teorije. Gre torej morda za teorijo, ki osamljena krmari med poljema znanosti in umetnosti? Damijan Kracina in Vladimir Leben nakazujeta na nenehen razvoj živalskih vrst, če pa se potopimo še globlje v njuno umetnost, lahko začutimo latentno sporočilo, ki pravi, da se tudi umetnost nenehno razvija, spreminja in adaptira ter s tem omogoča odlično platformo za kritiko družbe in njenih nazorov. Morda je prav zavoljo tega dejstva tovrstna umetnost odrinjena na sam rob javnega diskurza, tako kot so bile vselej odrinjene vse "nevarne" stvari. Mitologija Nešteto je mitov o nastanku sveta in vrst. Nešteto je razlag za naravne pojave in prav toliko je odgovorov, ki to zanikajo. Vselej je bil mit o nastanku sveta in vrst tisto, na kar so želele odgovoriti vse ideologije. Zgodovina nenehno piše o strastnih, emocionalnih in iracionalnih bitkah ideologij, naj bo to ragvedska himna o nastanku sveta, skandinavski mit, mit tibetanskih budistov, Hesiodova teogonija ali besede v Genezi, ki pravijo, da je v začetku Bog ustvaril nebo in zemljo. (7) Nato se je leta 1859 pojavil Charles Darwin s svojo evolucijsko teorijo in postavil nove temelje za nauk o nastanku vrst. V trenutku nastopa Darwinove "agitacijske brošure" (8) je mit o nastanku sveta in vrst postal bitka med religijo in ateizmom. Bitka se je bila dobro stoletje, dokler leta 1950 papež Pij XII v Humani generis ne naredi prvega koraka in začne s procesom usklajevanja krščanske vere in teorije evolucije. Naslednji korak v procesu usklajevanja sledi dobri dve desetletji po drugem vatikanskem koncilu, (9) in sicer leta 1986, ko je papež Janez Pavel II z govorom na trgu Svetega Petra skušal še tesneje povezati krščansko vero in teorijo evolucije, končni razultat pa je po pričakovanjih ostal v okvirih in interesih Vatikana. Vsekakor ne želim pogrevati preteklih bitk in izpostavljati zgodovinskih ter religioznih faktov o nastanku sveta in vrst, vendar želim na podlagi slednjih izpostaviti dejstvo, da je bila tema, s katero se ukvarjata umetnika, tista tema, s katero se je človeštvo oziroma njegovi raznovrstni "aparati" vedno ukvarjalo, naj bo to individuum ali institucija, nauk ali način življenja. Kaj je resnica in prava pot, je zagotovo eno temeljnih vprašanj, ki se poraja tudi Damijanu Kracini in Vladimirju Lebnu. Skrivnost Velikega poka(10) ali banalno vprašanje o jajcu in kokoši, ki pa stoji povsem na pravem mestu. Za človeštvo tako skrivnostno, kot je skrivnostna legenda o sireni Partenopi, (11) ki pa ponazarja osnovno etično držo človeka. Vizija umetnikov, ki se izraža skozi umetniška dela, ima torej odlično platformo za vzpostavitev novega mita, a tokrat brez kompleksa evolucionizma, s katerim ideja tokrat simpatizira in ga ne zavrača. Gre za lastno kreacijo obeh umetnikov, ki spretno krmarita med dogmami, teorijami, miti in nauki, jih ne zavračata, vendar se na njih ne ozirata, in gradita svoj svet, v katerega je možen umik in s tem vzpostavitev lastne komponente časa in prostora. Umetnost in utopija Je torej umetnost tisti trenutek, ko izprazniš um
vseh skrbi, predsodkov, prepričanj in predstav ter pustiš umetnini, da
spregovori. Potem počakaš, da zadonijo zvonovi in se zamajejo tla pod
nogami. (12) Kadarkoli se osredotočimo na proučevanje
umetnosti ali vanjo vgrajene intimne komponente, naj gre za zvok, barvo,
gibljivo sliko ali skulpturo, vedno ustreza tako izločeni celoti posebno
stanje. Gre za stanje s čutno emocionalnim poudarkom in najglobljo kontemplacijo,
ki sproži čisto estetsko katarzo. Vendar beseda "lepo" ni imela
vselej enake vrednosti in ni vselej pomenila isto. Svoboda ni bila od
nekdaj pogoj za umetniško nadarjenost, prav tako tudi možnosti zgodovinskosti
niso bile vedno predmet umetnosti. Zato nam sodobna vizualna likovna produkcija
omogoča vedno nove pomene resnice preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.
Zagotovo je umetnost najboljši medij za argumentiranje svoje pozicije,
še več, Damijan Kracina in Vladimir Leben z ustvarjanjem lastnega sveta
in njegovega ekosistema projicirata svojo modificirano realnost. Težnja
po vzpostavitvi novega sveta se povezuje s težnjo sodobne družbe, ki vedno
bolj beži v neke fiktivne konstrukte, ki predstavljajo boljši svet, a
ji način življenja tega ne dopusti. Z umetnostjo pa je pobeg možen, vsaj
začasno. Kljub temu da umetnika izražata razočaranje nad superiornim vedenjem
človeka, je v skupnem jeziku, ki ga tvorita, dejansko mogoče začutiti
optimizem, ne glede na človeške napake, sama pa upata, da bosta primaknila
kamenček v mozaik ozaveščanja človeka in njegovega odnosa do narave. Kaj
je torej tista prava narava našega odnosa do drugih bitij? Svet Damijana
Kracine in Vladimirja Lebna nam ponuja odgovor. Pri Kracinovih bioonejih
ne gre za eno izmed teratologij, (13) temveč
za zgodbo o genetsko izpopolnjeni vrsti, ki živi v pustih mutagenih okoljih.
Na drugi strani pa Lebnov slikarski svet polnijo živali, ki nas dobesedno
nagovarjajo in poskušajo odpreti nove poti v naši domišljiji. Svet umetnikov
daje možnost novim, izboljšanim, neonesnaženim vrstam, in kot pravi Sigrid
Schade: "V telesih se zadržujemo. Toda telesa gredo naprej."
Identitete postajajo hibridi, ki stremijo k univerzalnosti, dvojna vijačnica
pa se iz generacije v generacijo spreminja, adaptivno mutira in formira
nove, naprednejše vrste, ki bodo morda v novem svetu spet endemične.
(1) Majhna iskra povzroči pogosto velik plamen.
( Latinski pregovor) Tevž Logar |